Hemelvaartsdag - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Evelien Huizingh - WaarBenJij.nu Hemelvaartsdag - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Evelien Huizingh - WaarBenJij.nu

Hemelvaartsdag

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

15 Mei 2015 | Aruba, Aruba

Lieve allemaal,

De tijd vliegt! Ook deze week hebben we weer mooie stappen kunnen zetten in ons onderzoek. We hebben weer vele gesprekken gehad en woensdag hebben we een patiënt gevolgd met het proces wat hij door gaat om geopereerd te worden en wat daarna gebeurt.

Ik zal bij afgelopen zondag beginnen met vertellen. Na een rustig begin van de ochtend zijn we in de auto gestapt en helemaal naar de noordelijke punt van het eiland gereden. Daar is de ‘California Lighthouse’, één van de bezienswaardigheden van het eiland. Helaas vonden wij het een beetje tege vallen, want het is gewoon een vuurtoren op een heuvel die eromheen ook nog eens afgezet was. Maar goed die kunnen we van ons lijstje strepen. We hebben daar een beetje rondgelopen en verschillende knalblauwe hagedisjes gezien en een afdaling naar de zee gemaakt. Het landschap was heel rotsig en droog. Hier was de zee behoorlijk ruig in tegenstelling tot bij de stranden, maar mooi om te zien. Het was niet heel zonnig en dat was voor ons wel fijn aangezien het al warm genoeg was.

Daarna zijn we doorgereden naar de butterfly farm. Dit is een kleine vlindertuin waar we een tour gehad hebben over het leven van de vlinder. Het leek niet heel spectaculair maar heb toch weer wat nieuws opgestoken (wisten jullie dat de rups weer helemaal vloeibaar wordt wanneer hij zich opsluit in een cocon?). Daar hebben we heerlijk een tijd op een bankje gezeten in de schaduw tot we trek kregen en huiswaarts gegaan zijn voor de lunch.

Onze twee buurmeisjes zitten hier al een langere tijd en zij raadden ons het strandje Moomba voor die middag aan. Na meerdere keren fout gereden te zijn (ik snapte haar routebeschrijving toch niet zo goed) hebben we het weten te vinden. Liggend op een strandbedje onder een palmboom met uitzicht op een lichtblauwe zee doet je toch wel even weer realiseren dat je echt op een Caribisch eiland bent!

Nu we ons autootje hebben, zijn we veel sneller bij en van het ziekenhuis en is boodschappen doen ook niet zo erg, omdat we niet meer 20 minuten in de warmte hoeven te lopen. Het heeft toch wel zo zijn voordelen. Ik ben er nog steeds niet zo’n fan van om te rijden als het donker is want de wegen zijn hier heel slecht verlicht en er rijden best veel auto’s met groot licht aan (anders zien ze niets, ik snap ze wel) en dat verblindt behoorlijk als je ze tegen komt. Maar het is fijn om wat flexibeler te zijn.

De Superfood waar we boodschappen doen, is zoals ik in mijn vorige blog schreef een Jumbo. Helaas zijn zij niet de beste in groente en fruit hier. Het valt me heel erg tegen wat voor kwaliteit de groentes hier hebben. Alle paprika’s waren helemaal gerimpeld en de tomaten nog half groen. Verder zijn de producten hier wat duurder dan in Nederland, maar het is wel te doen. De zuivelproducten zijn echt wel 3x zo duur als in Nederland.
Donderdag was het Hemelvaartsdag wat ook voor ons in hield dat we vrij waren. De co-assistenten hadden het er al over gehad dat ze met een grote groep van Perle D’or (de andere plek waar studenten verblijven op het eiland) met een catamaran op een snorkelexcursie zouden gaan. Joep en mij leek dat ook erg leuk om te doen en we hebben kunnen regelen dat we met hen mee konden. Er is hier voor sommige menu’s/excursie een regeling dat als je een ‘local’ bent je voor de Arubaanse Florijn prijs mee mag en als je toerist bent dat je hetzelfde bedrag in Amerikaanse Dollars betaalt. De Arubaanse Florijn is meer dan de helft goedkoper dan de Dollar dus dat scheelt een hoop. Er was voor ons geregeld dat we de ‘local’ prijs konden betalen.

We hadden de hele boot voor onszelf en ik denk dat er zo’n 50 studenten mee waren. Op de boot was er een open bar en gratis eten waar goed gebruik van werd gemaakt. Tussen de twee bootdelen van de catamaran waren netten gespannen waar je in kon hangen met je handdoekje en lekker van de zon kon genieten. We hebben op twee punten een stop gemaakt. Het ene punt was een stuk van de kust aan de Noord kant van het eiland. Je had op de bodem gigantische oranje zeesterren liggen (20 á 30 cm doorsnee) en er zwommen allerlei verschillende scholen vissen langs. Er waren scholen met heel veel en hele kleine visjes maar ook grote blauwe vissen van zo’n 20 cm. De leukste vond ik geel/zwart gestreepte visjes met vrij grote ogen die niet direct wegzwommen als je iets dichterbij kwam. Heel mooi om te zien!
De tweede stop was meer aan de kant vlakbij de kliffen. Hiertussen waren weer andere vissen aan het rondzwemmen. Zo was er een hele lange, dunne, fel gele vis. Ik heb hier helaas geen foto’s van kunnen maken.

Na zo’n 3 uur was het weer tijd om van boord te gaan en zijn we naar Moomba geweest, het strand waar we zondag ook geweest waren. Dit is een van de mooiste stranden van Aruba en het enige strand waar ze gratis bedjes hebben waar je op kunt liggen die niet bij een hotel horen. Hier hebben we de rest van de middag op het strand/in de zee doorgebracht.

Met een groep van nog 8 andere meiden zijn we als afsluiting uiteten geweest; sizzling chicken fagitas (wraps met gekruide kip en paprika). Smaakte erg goed!

Dit was het weer eventjes voor nu.

Liefs,

Evelien