Oranjestad, Baby Beach & Duiken - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Evelien Huizingh - WaarBenJij.nu Oranjestad, Baby Beach & Duiken - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Evelien Huizingh - WaarBenJij.nu

Oranjestad, Baby Beach & Duiken

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

26 Mei 2015 | Aruba, Aruba

Hoi allemaal!

Donderdagmiddag zijn we na ons werk in het ziekenhuis direct doorgereden naar Oranjestad om de stad een beetje te bekijken. Ik had op internet, op aanraden van een co-assistent, een lokaal fruitwinkeltje gevonden. Deze schenen veel beter fruit te hebben dan de grote supermarkten op het eiland. Ik had er eentje gevonden iets buiten het centrum van Oranjestad, maar op een prima loopafstand. Hier zijn we heen gelopen en het was dat er een groot bord hing met de naam anders was het een stuk lastiger om te vinden. Het was een heel slecht onderhouden pand waar het winkeltje in zat, maar het was er vrij druk. Met 4 appels, een heel grote avocado (een groene, ik wist eerst niet wat het was) en twee grapefruits voor maar 4 euro (bij de supermarkt zou het een stuk duurder geweest zijn) verlieten we de winkel weer.

Vrijdag hebben we een dag hard gewerkt en daarna was het weekend. We hebben namelijk ons colloquium gepland en hadden in onze planning geen rekening gehouden dat we het verslag twee weken voor het colloquium al moeten inleveren en we hebben nu dus maar 2.5 weken in Nederland om groen licht (toezegging van minimaal een 6 zodat we ons colloquium mogen aanvragen) te krijgen i.p.v. 4 weken. Dit betekent dat we er nog even hard aan moeten trekken, maar we hebben er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.

Zaterdag hebben we een relax ochtendje gehad. Om half 10 lag ik al bij het zwembad. Een beetje in de zon liggen afwisselend met in de schaduw, een beetje zwemmen en een boekje lezen. Een prima ochtend! Na de lunch zijn we naar Aruba Watersport Centre gereden en hebben we onze duik van zondag definitief gemaakt! We kregen een boekje mee met de handgebaren en andere belangrijke dingen die je moeten weten voor je kunt duiken. Die moesten we doorlezen/leren voordat we zondag konden beginnen.

Daarna zijn we doorgereden naar Baby beach wat helemaal in de zuidpunt van het eiland ligt. Ik denk dat we nu ongeveer wel elke hoek van het eiland gezien hebben. Onderweg naar Baby beach kwamen we langs het rode anker. Dit anker is een monument voor alle zeemannen die verdronken zijn op zee. Nadat we daarmee op de foto geweest waren, zijn we doorgereden naar het strand. Baby beach is een heel langzaam aflopend strand en vandaar ook de naam: er komen veel gezinnen met kleine kinderen. De golven zijn hier alleen nog redelijke hoog, heel anders dan bij Moomba waar we eerder aan het strand gelegen hebben. Het was al wat later op de middag voordat we hier aankwamen dus het was lekker rustig. Hier hebben we nog wat gezwommen en in het zonnetje gelegen voordat we weer naar huis gingen.

Zondagochtend hebben we het ook rustig aangedaan (lees: bij het zwembad gelegen). ‘s Middags om half 2 moesten we ons melden bij het watersport centrum om te gaan duiken. De instructeur, Eduardo, woont ook op ons resort dus die kenden we al. Nadat we alles gepast en afgesteld hadden voor onze uitrusting gingen naar het zwembad van een resort even verderop. Het was nog best een zwaar wandelingetje met de zuurstoffles en extra gewichten, om te kunnen zinken in de zee, door het mulle zand.

In het zwembad hebben we verschillende oefeningen gedaan. We begonnen met het zinken naar de bodem (op onze knieën zitten want het zwembad was heel ondiep) door ons soort van reddingsvest gevuld met lucht leeg te laten lopen. Daarna deden we twee oefeningen met het mondstuk voor als we die kwijt zouden raken en het legen van de zwembril. Nadat we dat goed hadden afgrond gingen we op een klein speedbootje de zee op om daar te duiken. Om in het water te komen moesten we ons een achterover laten vallen het water in. Ik moest eerst en dat was best even spannend.

In het stuk waar wij gedoken hebben, lagen allemaal gezonken wrakschepen die onderhand begroeid waren en waar allerlei vissen rond zwommen. Eduardo had een go pro (onderwater camera) mee om foto’s te maken. We zijn zo’n 40 minuten onderwater geweest op een diepte van 8 meter en hebben daar een beetje rondgezwommen en vele vissen bekeken. Erg mooi, het viel me allemaal heel erg mee en ik vond het ontzettend leuk om te doen!

Na het duiken hebben we nog even op strand gelegen en daarna wilden we weer naar huis. De auto had er iets minder zin in. Ik kon de sleutel niet draaien om de auto te starten. Na toch maar de verhuurder gebeld te hebben bleek dat het stuur/de auto gelocked was en na het stuur heen en weer te bewegen was het gelukkig opgelost. Dat was wel even schrikken maar kwam dus gelukkig goed.

Nog één werkweek te gaan en dan zit ons verblijf er alweer op. De tijd gaat nu echt snel!

Liefs,

Evelien